torsdag 10 november 2011

Praksis, praksis, praksis...

Ja det stora samtalsämnet i skolan just nu är praksis, eller framför allt alla som har fått "särplatser" vilket betyder att de är garanterade en plats i Bergen oavsett vilket nummer de har dragit och dom blir bara fler och fler... Det började med 5-6, igår va det 9 och idag är det 11!! Det är helt sjukt många! Inte bara vi i klassen men många lärare har oxå reagerat på att det är så många som har sökt och fått.  Det är ganska dumt att man inte ens när man har dragit nr 11 (att man får välja plats som 11.e person) är garanterad att få en plats i Bergen som har 21 platser...
Det finns många som har sökt av alla möjliga och omöjliga grunder...vilket vi kommer att ta med studentrådet...reglerna måste skärpas! 3:e klassarna hadde 4 särplatser i fjol... I år har 11 stycken (23% av klassen - bara tjejer...) fått särplats... Ja det är väldigt provocerande...Folk som måste säga upp sina jobb fast de har dragit ett bra nummer bara för att det är så många som sniker sig igenom med ett smörande motivationsbrev om varför de har en giltig grund till å vara kvar i Bergen....
För mig som har nr21 är det väldigt klart att jag inte kommer i Bergen, men jag hoppas att det inte är allt för många före mig som väljer Stavanger....så att platserna där oxå tar slut för då har jag ingen aning om vart jag "vill"....

I nästa vecka är det dags att välja....det blir spännande....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar